Blog – Copywriting.cz

  • 31. 10. 2016
    0 komentářů

    Takový byl Marketing festival 2016

    Zmeškali jste největší festival marketingu v ČR za rok 2016? Pokud ano, mám tu pro vás stručný přehled bodů, které by rozhodně neměly zůstat zapomenuty.

    marketing festival

    Ano, Marketing festival roku 2016 již patří minulosti. Troufám si však tvrdit, že nebudu jediný, komu změnil budoucnost. Čtyři dny (20. – 22. 10. 2016) nabité přednáškami, workshopy, meetingy, ale především neskutečnou energií tentokráte hostily ostravské Vítkovice. Areál bývalých železáren dostal netušený rozměr a hned z kraje nutno dodat, že po předchozím brněnském setkání vystřelila laťka zase o kus dál do marketingových výšin.

    Buďte jako voda

    Páteční a zároveň hlavní festivalové přednášení otevřel svou řečí Marcus Tober. Osobně si nedokážu představit lepší start. Poutavá přednáška hned ve svém úvodu dostala netradiční rozměr. Lidi. V době, kdy se všemožně snažíme optimalizovat stránky, vedeme válku s Googlem a jeho roboty, SEO znamená trik, zapomínáme, pro koho to všechno je.

    Tober

    SEO neumírá, naopak tvoří velmi významnou složku vyhledávání, především pak v oblasti 2B2. Jeho bolestí jsme my sami.  „Buďte jako voda, přizpůsobte se požadavkům klienta, pracujete přece pro ně.“ V první řadě tím Marcus naznačil, že není obsah jako obsah a existuje velký rozdíl mezi otvíráním krabice s Xboxem a Platónovou jeskyní. Stěžejní je především to, co koncovému uživateli pomůže, usnadní jeho hledání. Pro každý obor je stěžejní odlišný soubor SEO faktorů, je třeba rozlišovat typy obsahu, ať už jde o video nebo odborný text. Proto se nabízí jediné možné shrnutí: „SEO nebylo vytvořeno k lacinému optimalizování a „balamutění“ vyhledávačů, ale pro nás, pro lidi.

    Markusova motivační prezentace.

    Věda = data, data = věda

    Lukas Vermeer svou lehce vědeckou, leč impulzivní rozpravou naznačil, že základem veškerého vědecko-marketingového počínání jsou data, je třeba z nich vycházet, ale není dobré se jimi nechat předčasně ovlivňovat. „Co je dnes, nemusí být zítra, ale z hlavy už to nevyženete.“ Lukas narážel především na často opakované chyby v průzkumu a sběru dat. V průběhu analýz a měření jsme nedočkaví, soudíme příliš brzo a sugerujeme si výsledek, který je mnohdy velmi vrtkavý. „Zvolte správnou metodologii, přistupujte k datům s rozvahou a rozlišujte předměty vašeho zkoumání.

    Zdravý zápal a věcnost = Craig Sullivan

    Sázka na kvalitu nezklamala. Sluší se zmínit člověka, který neúnavně dirigoval dvoudenní blok přednášek a svým hlasem nejen doprovázel, ale dotazoval všechny účinkující v hlavním sále vítkovického Gongu.  Craig Sullivan se velmi dobře zhostil pozice Cyruse Sheparda – experta přes SEO a optimalizace, který  měl celý festival moderovat, ale na poslední chvíli z důvodu nemoci odřekl. Craig přijel do Ostravy z Londýna kde je nejen expertem přes konverzi, optimalizace, testování a webové analýzy, ale zároveň také skvělým moderátorem, což dokázal i ve velkém sále vítkovického Gongu.

    Tvrdá práce? Zkuste SPORT!

    Přednáška Kevina Hillstroma, tedy její první část, posluchačům vnukla nejednu myšlenku do budoucna. Tedy nešlo přesně o myšlenky, ale o to, jak pojmenovat naše snažení. A hle, Kevin našel rovnítko tam, kde bychom ho mnozí nečekali. „Špičkový sportovní klub má svou vlastní filozofii, strategii a kreativitu, kterou přenáší na tým.“ „Dbejte na originalitu, osobní přístup, vlastní cesty a projekty.“ Jinými slovy, jako každý sportovec začíná od píky, trénuje, zlepšuje se. Úspěšní sportovci postupně brousí své kvality, tak i my musíme prostřednictvím svých projektů testovat své schopnosti. Základem je ale tvůrčí originalita a osobní přístup,který vítězí nad obecnými marketingovými praktikami, které pokládáme za univerzální a nejlepší. V druhé části pak Kevin ukázal několik projektů, které se tak úplně nepovedly. A že jich bylo.

    Hillstrom

    Nápaditá a diskutovaná prezentace.

    Last-clicku zvoní hrana

    První českou stopou na jevišti byla Lucie Šperková, která se pustila do přednášení s jasným cílem. Ukázat všem v sále, že last-click je bariéra, která je zastaralá, přežitá a namísto ní nastupuje data driven attribution. Lepší třídění, která jsou shromážděna na jednom místě v reálném čase, snadný reporting, ale především přehled v konverzích a různých cestách zákazníků.

    Lucie byla také tak hodná a zanechala nám svou přednášku na slidesharu, takže se tím v klidu můžete probrat sami v pohodlí domova.

    Nejen poziční válka

    Přednáška Colina Woona na mě osobně působila jako jaká si výzva k SEO válce, nebo aspoň dobré partii šachů. Častokrát se opakovalo slovo Telefónica a Apple, na přetřes přišel i „výbušný“ telefon od Samsungu. Z Colinova nabádání mi utkvěly v paměti především apely na ochranu vlastních pozic při vyhledávání, zabírání cizích pozic a v případě, že se vám váš sok bude zdát moc zdatný, nabídnete mu příměří. Poté mu sežerete ruku, nebo mu alespoň budete parazitovat na jeho trafficu, brandingu, na čemkoliv se dá. Ano i takové možnosti SEO nabízí. Vlastně především takové možnosti.

    Colinova hlavní myšlenka však vedla tam, kde by SEO mělo mít podstatnou roli. V organickém trafficu.

    A kdyby vám to takhle připadalo málo, tak se můžete přiučit třeba tady.

    Netradiční hrdinové a poutavá reklama

    Zdaleka nejvtipnější přednáška Michala Pastiera. Ten, kdo Michala sleduje třeba na Twitteru, čekal zábavu, ale on k ní přidal ještě parádní vystoupení.

    Storytelling a hero. Dvě zásadní složky, ze kterých se dá vyrobit legenda, mýtus, ale také dokonalý brand a reklama. Reklama musí na diváka působit, musí ho vtáhnout k hrdinovi. Čím? EMOCE.

    Michal uvedl hned několik případů hrdinů, kteří o své hrdinství za a) nestáli b) neměli žádný atribut hrdiny c) přesto se stali legendami. Kůň, který nevyhrál jediný dostihový závod, pravidelně končil mezi posledními, vystřídal několik slavných žokejů? Legenda. Proč? Právě jste s to přečetli. Jenže tohle všechno trápení konotuje úplně jiný smysl. Kůň se stal symbolem neutuchajícího se snažení, naděje na dosažení zřejmě nemožného cíle, vášně a vůle. Japonská kočka, která se stala přednostou vlakové stanice? Ano. V prosklené budce (kanceláři) se celý den povalovala kočka, na kterou se jezdily dívat stovky lidí, čímž nejen zachránila existenci samotné stanice, ale vybudovala generační kočičí kult. Proč? Protože po její smrti byla nejdříve oplakávána, později však nahrazena a tak může legenda pokračovat dál.

    Michal nám pak také na příkladu fenomenální „fiflavé“ reklamy na Kofolu ukázal, z čeho by se tak asi měla teoreticky žádaná reklama skládat. Odpověď zní:
    Peak-end effect, Drama, stěžejní okamžik a jeho pozitivní rozuzlení v závěru. To všechno působí blaho na lidi, kteří se k takové reklamě emocionálně přichytí. Všechno to pak směřuje k jasné režii dobré reklamy. Je třeba PŘÍBĚH, je třeba HRDINA, je třeba MOTIVACE, SNAŽENÍ, VŮLE a také emotivní, vtipný a VŠEVYPOVÍDAJÍCÍ KONEC.

    Prezentace, která by vám neměla uniknout a zaručeně pobaví.

    Vždy se najde možnost

    O tom, kterak přechytračil Google nebo například Facebook, rozprávěl v sobotu po ránu vtipně a místy sarkasticky Jim Banks. „Třináctileté děti chtěly mít ve svých cihlách netradiční zvuky. Otázkou nebylo jestli jim to tedy neprodat, ale jak jim to co nejvíce prodat.“ Mnoho podobných frází toho charakteru zaznělo v sobotu krátce před polednem.

    Nejen z mého pohledu se jednalo o nejkontroverznější přednášku celého programu. Jim bez hany a skrupulí uváděl příklady, kterak nenápadně propašovat nechtěný (eticky, právně), složitý obsah někam, kde by to nemuselo bít do očí a zároveň na tom zkrátka něco navíc vyděláte. Jimův příklad se sázkovým portálem schovaným na stránkách s recepty pro postarší ženy v domácnosti toho byl jasným důkazem. I když byly po jeho přednášce emoce na misce vah, ať si říká, kdo chce, co chce, toto je marketing a Jim ví, co dělá.

    U2 + současnost = úspěšný marketing

    Andrej Pančík povykládal o vývojových možnostech testování v marketingu, zahltil publikum informacemi o nových trendech v automatizaci a především se rozpovídal o PPC. Svěží vítr v podobě novátorských přístupů zapojení U2 a dalších slavných do svých kampaní pak inspiroval nejednoho posluchače v sále a šlo se na svačinu.

    Nebojte se robotů a bidujte podle počasí

    Zpátky domů, tedy do Evropy (Belgie), přijel přednášet uznávaný expert přes PPC, zakladatel Optymzr (dceřiná společnost AdWords) Frederic Vallaeys žijící v Silicon Vallaeys. Jeden z prvních zaměstnanců Googlu na světě a mimo jiné obdivovatel Karla Čapka. „Je příznačné, že dnes přednáším v zemi, kde vzniklo slovo robot, za to může Karel Čapek, znáte Karla Čapka?

    Hlavní otázka visela ve vzduchu již z kraje přednášky. Vlastně již ze samého titulku. Myslím, že bylo slyšet několikeré vydechnutí v publiku, když Frederic potvrdil, že
    robot se zatím nechystá plně převzít funkci copywritera a nějakou dobu bude ještě člověk tuto výsostnou pozici hájit. Originalitou, stylem, možnostmi… lidskostí.
    Na druhou stranu naznačil, že mobilní telefon je už jen výkřik minulosti a na řadě je umělá inteligence (která ho však na pódiu příliš neposlouchala).

    Vallaeys

    Dále se Frederic zaměřil na srovnání kvality jednotlivých textů a landing pages, kde upozornil, že kvalita obsahu inzerátu bude vždy důležitější a to také v případě tvorby textů pro PC, tablety a mobilní zařízení, kde je třeba počítat s tím, že Google může některé texty nepříjemně zkrátit a třeba okrást o to nejlepší. I když, jak několikrát zopakoval, délka obsahu není výhrou. Další zásadní výzvou byla pružnost v bidování pomocí Google prediction API, jinými slovy, měli byste vnímat každý vliv a dle něho zvyšovat, či snižovat procenta bidu.

    V poslední části přednášky pak k radosti všech zmínil Frederic i veleužitečné skripty na pohodlný, jednoduchý a rychlý přenos různých dat z AdWords směrem do spreadsheetů. Svou práci tak můžete pohodlně dělit hned mezi několik nezávislých pracovníků, aniž by měli přístup k účtu. Vy jejich vykonanou práci pak jen jednoduše přenesete zpět do daného rozhraní a máte hotovo.

    Prohlédněte si jednu z nejžádanějších přednášek.

    Reklama jako hra, reklama jako zážitek

    Stephen Anderson přišel své publikum nejen pobavit, potěšit praktickými ukázkami, ale především poučit o tom, že reklama nesmí nudit, ba co více, divák se na ni musí těšit. „Pocit a zážitek!“ tyto dvě hesla Stephen vyzdvihoval po celou dobu řečnění a dokládal na praktických ukázkách, takže jsme si nakonec zahráli i my v sále.

    Úspěšná příprava takové reklamy se velmi podobá příprav hry, dokonce s ní koresponduje. Základem jsou tři body, které jsou cestou k úspěchu. Vaším úkolem je doslova „vymazlit“ první bod, kde kvalita převyšuje kvantitu a je to jen o vašich možnostech, kreativitě a potenciálu.

    • Nabídka (to co vkládáme do produktu my z hlediska výroby)
    • Dynamika (pocit, rekce příjemců)
    • Estetika (zkušenost, kterou si příjemci z dané reklamy odnesou)

    A tak jsme si hráli a hráli, pro vás máme ale povedenou prezentaci.

    Hacking

    Jonas Viksten dokázal, že AdWords se dá využít i k osobním cílům a občas se najde i možnost, jak Google zneužít. Jonas a jeho tým totiž propojil data z platformy DMP do AdWords a zacílil tak přesně na koho chtěl. Je třeba zdůraznit, že se takováto strategie nedoporučuje, neboť vám pak Google může zastavit účet.

    Jonasova inspirativní prezentace.

    Je libo smrt uživatele?

    Michael Lykke Aagaard v závěrečné přednášce Marketing festivalu poutavě a velmi charismaticky upozornil na to, že zákazník je prostě náš pán. Vše mu musí být jasné do 5 vteřin (a to i v případě, že uživatel mnoho rozumu nepobral), veškerá očekávání, která v něm vzbudíte, musí být záhy naplněna, bannery musí korespondovat s landing pages, a především pozor na každý řádek v textu. „Uživatel se snáze nechá odradit i něčím, co v textu přímo napsané není, ale on to nějakým způsobem vycítí. Stačí špatná formulace věty. Michaelova prezentace (obrazová i slovní) s přehledem splnila očekávání a dala by se označit za zlatý hřeb hlavních dní festivalu.

    Michaelova rozsáhlá a poučná prezentace k dostání za 3, 2… 1.

    Festival nabídl mnohem víc

    Závěrem připomenout, že Marketing festival 2016 v Ostravě nebyl pouze o hlavních přednášejících dnech a s nimi spojených rétorech. Během festivalu se konalo několik dalších akcí a vystoupila řada řečníků, kteří nás všechny ve velkém nebo malém sále Gongu rozhodně nenudili. V rámci OVACOPI#10 zazněly velmi otevřené, emocionální a přátelské prezentace stran vyslankyň ZOOTu a Tchiba, které především vybízely k radosti „jen tak“ i tvůrčím snahám. Publiku pak děvčata předložila něco málo ze svých idejí, plánů a stávajících projektů. Neméně přínosná byla pak i řeč Stanislava Gálika.

    Na řadu přišlo i občasné posilňování. Až na točené pivo, které vás stálo minimálně 20 minut času ve frontě (pokud jste tedy nebyli dostatečně prozíraví a neokupovali výčep permanentně), probíhalo v největší možné rychlosti. Kolega Honza Linhart ještě komentoval svojí taktiku pro zásobování slovy: „Vždy jsem u baru koupil třeba tři kola drinků naráz, abych pak zase nemusel půl hodiny čekat na další.

    V rámci festivalu bylo možné také zavítat při sobotním večeru na PechaKucha night. Pod taktovkou Kamila „Kazmy“ Bartoška se představila řada prezentujících skupin a osobností. Od langošů Dana Gonzalese na cestách, elitních blogerek (které měly propracovanou a připravenou řeč), přes Kefírera (palec nahoru za komiku a přednes), Flux Films se včelí případovou studií, Tomski&Polanski (skvělý design nové knihy Ladislava Zibury mimochodem) až po Olgoj Chorchoj studio nebo Liběnu Rochovou s módním střihem ve tvaru krabice. O zábavné, inspirativní, bizarní a estetické ideje i projekty nebyla nouze a tak se šlo do finální večerní párty s otevřenou myslí i srdcem.

    Kazma

    Na závěr bych rád dodal, že areál Dolních Vítkovic poskytl festivalu nebývalou atmosféru, ale i zázemí. Bývalý plynojem s příznačným názvem Gong nabízel krom marketingu nepřeberné množství pokrmů různých kuchyní, skvělou kávu na každém kroku (sice jste si museli svůj šálek pěknou chvíli vystát), vtipné atrakce (už vím, že toreador ze mě nikdy nebude) i večerní párty s DJs (za mě palec nahoru pro KillieKrankie a Dangera) z různých koutů vlasti i zahraničí. To všechno přispělo k celkové auře, která se vznášela nad areálem bývalých železáren do časných nedělních hodin a my jsme se tak mohli všichni odebrat do svých domovů plní inspirace a zase o dost bohatší.

    Tak zase za rok!

    JV.

    Rubrika: Copywriting.cz, Coworking Olomouc.cz, Nezařazené, SEO Linhart.cz, Zajímavosti |

    Jan Verner (4 článků)

    Zajímám se o marketing všeho druhu a jsem rád v obraze!


Komentáře k článku

Vložit nový komentář

Poznámka: Položky označené hvězdičkou je nutné vyplnit.

Jméno: *
E-mail: *
Web:
Komentář: *

Vložené komentáře

Dosud nebyl vložen žádný komentář. Buďte první!