Blog – SEO Linhart.cz

  • 16. 6. 2013
    7 komentářů

    SEO restart 2013 – report s nadsázkou

    V pátek 14.6.2013 proběhla v Praze konference s názvem SEO restart. Jaká byla? Rozhodl jsem se sepsat zážitky z celého dne.

    SEO restart - Jan Linhart

    Cesta za světlejšími zítřky

    Cesta proběhla bez problémů. Byl jsem domluvený s kolegou z firmy a Jakubem Čižmařem na společné cestě oblíbeným RegioJetem. Cestou jsme probrali jeho podcasty, vyjedli polovinu zásob jídla vlaku a těšili se na pro mě 2. nejočekávanější konferenci tohoto roku (za nejočekávanější považuji Marketing Festival v Brně).

    Po příjezdu proběhlo rychlé ubytování u bratra Honzu Kvasničku a pak hurá na konferenci!

    Je tu SEO restart

    Místo akce jsme našli v pohodě. Při registraci na akci se uváděl krátký text (pár znaků) o osobě, která se registruje. Většinou je pak tento text na visačce, ale na SEO restartu se tento text nakonec nepoužil. Vím, že se většina lidí zná, ale někdy je alespoň zábavné číst si, co zde lidé uvedli (někdo se snaží vymýšlet vtipné pojmenování svých činností). Trošku škoda, ale nevadí. Než se vrhneme se na první přednášku, dovolím si shrnou, proč vlastně lidé jezdí na konference. Dovolím si tvrdit, že pokud máte už nějaké znalosti v oboru, tak samozřejmě doufáte, že tyto znalosti obohatíte, nebo získáte jiný úhel pohledu na věc. Zároveň ale víte, že vás už nemůže hodně věcí překvapit a tak je jeden z větších důvodů networking a sbírání zákulisních informací mimo přednášky. Dobře to shrnul David  Lörincz na svém blogu. Jako zálibu má online marketing, tak se rád na akci o online marketingu podívá, i když se třeba moc nového nedozví.

    Nyní ale už k jednotlivým řečníkům. Názvy jejich prezentací jsem přejmenoval podle toho nejdůležitějšího, co mi v hlavě utkvělo.

    Jan Tichý – Cargo kult

    Honza Tichý je vtipný a umí přednášet. To jsou základy, na kterých se dá stavět. Povídal o cargo kultu. Tento pojem jsme osobně neznal, takže přeci jen jsem se něco nového dozvěděl. Na definici pojmu mrkněte na Wikipedii, ale jen krátké shrnutí: Dříve fungovaly určité metody (katalogy, free PR weby, atp.) a lidé je používali k dosažení lepších výsledků ve vyhledávačích. Ostatní je začali slepě používat a věří tomu, že když se stejné postupy opakují, tak se dosáhne stejného výsledku. Tato situace ale už neplatí, přesto ale někdo opakuje bezmyšlenkovitě starší postupy, které již nemají efekt. Pár myšlenek také padlo k budoucím algoritmům vyhledávačů (větší vliv sociálních sítí, atp.). Jako úvodní přednáška pravděpodobně fajn. Při názvu akce SEO restart dává takto laděná přednáška smysl.

    U každého přednášejícího zhodnotím více faktorů zvlášť v procentech od 0 do 100. A pak mu přidělím LR (Linhart Rank – dosahuje hodnot od 0 do 7, nejlepší je 3.5, krajní hodnoty jsou nejhorší, konkrétní výpočet není veřejně znám)

    Hodnocení:

    • Nové informace: 8%
    • Udržení pozornosti: 80%
    • Vtip (jeden z nejdůležitějších faktorů LR): 60%
    • LR: 4,98

    Zdeněk Dvořák – Získáváme odkazy v maskování

    Kvalitu přednášek hodnotím podle toho, kolik vzpomínek mi z ní zůstane, aniž bych si musel psát jakékoliv poznámky (stejně vím, že bych se k nim málo kdy vrátil). Z této přednášky si moc nových informací nepamatuji. Základem je poznat svou cílovou skupinu. Zdeněk zmínil myšlenku Marka Prokopa – získávat odkazy z takových míst, které je oficiálně nenabízejí/neprodávají.

    Nejvtipnějším momentem byla ukázka jednoho Zdeňkova e-mailu, kdy si zahrál na mladou holku a napsal na jeden dívčí blogýsek, jestli by se nezmínil o jednom klientském produktu. Na blogýsku se pak objevil odkaz na požadovaný produkt zdarma. E-mail nebyl psán oficiálním stylem, ale stylem mladé blogerky. Vyjadřuje to tedy myšlenku co největšího se přiblížení lidem, s kterými komunikujeme a poté samozřejmě i klientovi.

    Vzpomněl jsem si i na jeden slide, ve kterém Zdeněk ukázal myšlenkovou mapu , pomocí které získává větší nadhled při získávání odkazů (větví obor klienta na menší a menší části a zjistí, jaké všechny obory by mohl pro klienty využít).

    Hodnocení:

    • Nové informace: 6%
    • Udržení pozornosti: 70%
    • Vtip: 51%
    • LR: 1,92

    Martin Matějka – Garáž jako linkbaiting

    Martin chtěl vykládat o linkbaitingu. Opět zmínil důležitost poznat obor klienta. Zopakoval známé informace – tvořte kvalitní obsah, zajímavé aplikace, kontroverzní informace, soutěže, vtipy, atp. Ukázal, že vtip na Facebook stránce má několikrát větší dosah než standardní příspěvky (ale popravdě, čekal někdo jiný výsledek?).

    Martin dále popisoval, jak na svém shopu smallcars.cz za pár tisíc naprogramovali aplikaci – online garáž. Martin si opět zmapoval svoji cílovou skupinu a zjistil, jaké mají své touhy (např. muži, kteří se rádi chlubí). Vytvořili aplikaci, přes kterou si kdokoliv může naklikat, jaké má modely a chlubit se s vytvořenou stránkou po celém internetu. Ukázka z praxe byla zajímavá – popsáno bylo hodně podrobností, efektů, atp. Ukázkový příklad se mi líbil, ale garáž byla probírána cca v 3/4 času přednášky. Uvítal bych, když by bylo popsáno více různorodých aplikací, než efekt jedné.

    Hodnocení:

    • Nové informace: 7%
    • Udržení pozornosti: 90%
    • Vtip: 63%
    • LR: 4,61

    Antonín Cicvárek – Kdo mi to SEO udělá nejlépe?

    Tonda rozebíral, zda by měl na SEO pracovat interní zaměstnanec, freelancer, nebo agentura. V podstatě některé myšlenky zazněly i v předešlých prezentacích. Je důležité orientovat se v oboru, pro který SEO děláme. S tím samozřejmě souhlasím. Bylo zmíněno, že je lepší, když maximálně rozumíme svému oboru a máme základy SEO, než když povrchně (nebo vůbec) známe obor klienta a jsme profíci na SEO.  Nemůžete být ale expert na všechno, takže Tondův názor směroval k tomu, že nejvhodnější je mít zaměstnance, který se v našem oboru vyzná a vyškolit ho i v marketingu na internetu. Z dotazů zazněla věta, že nejlépe tedy dělá SEO ten, kdo ani neví, že ho dělá.

    Tondův projev mě moc nezaujal. Hodně myšlenek šlo říci jednodušeji (krátce) a přidat i další myšlenky.

    Hodnocení:

    • Nové informace: 4%
    • Udržení pozornosti: 40%
    • Vtip: 11%
    • LR: 0,52

    Pavel Ungr – Tučňák útočí

    Pavel neměl mít na SEO restartu vystoupení (nahradil Jardu Hlavinku). Ačkoliv na přípravu dle jeho slov neměl dostatek času, připravil vtipnou přednášku o Google tučňáku. Zopakovaly se opět informace, které možná hodně lidí ví. Pavel doporučil používat rich snippets, o kterých se v ČR moc nemluví a málo webů je používá. Což ale na druhou stranu může být i dobré pro vás (když je nepoužívá konkurence). Opět neopomněl zmínit vztah mezi agenturou a a klientem.

    Pavel umí mluvit a zaujmout publikum, takže věřím, že se prezentace lidem líbila, ale opravdu nových informací zase málo.

    Hodnocení:

    • Nové informace: 7%
    • Udržení pozornosti: 91%
    • Vtip: 65%
    • LR: 4,58

    Štěpán Škrob – (Ne)fungování Seznamu

    Štěpána jsem poprvé viděl někde vystupovat. V některých částech se trochu zadrhl a promyslel, jak má danou informaci publiku sdělit. Možná neměl 100% promyšlené, co přesně řekne, ale celou dobu se alespoň usmíval a házel vtípky. Nebudu zbytečně prodlužovat report a věřím, že si o této přednášce přečtete z dalších zdrojů. Měl říct, jak funguje Seznam, ale moc jsme se toho nedozvěděli.

    Hodnocení:

    • Nové informace: 3%
    • Udržení pozornosti: pro někoho 10% (hraní piškvorků), někdo 90% kvůli vtipu, tak dáme 50%
    • Vtip: 55%
    • LR: 5,2

    Marek Prokop – Nejlepší nakonec

    Co si budeme namlouvat – Marek je frajer. Hned na začátku přednášky všechny odzbrojil, když řekl, že si vyslechl hezké přednášky, ale myslel, že se akce jmenuje SEO restart = že se nebudou projednávat staré metody SEO. A tu si od jednoho řečníka vyslechl, že se nemají dělat duplicity, tu od někoho jiného zaslechl zmínku o tom, že nepomáhají hromadné registrace do katalogů, atp. Nejednalo se tedy o novinky. Neřekl to ale tónem, že by chtěl někoho zesměšnit. Vyjádřil se s takovým důvtipem, že se na na něho nemohl nikdo zlobit. Tomu říkám level přednášejícího ninja.

    Marek přišel s myšlenou, že většinu věcí, co lidi hledají (alespoň z jeho mini výzkumu mezi 200 známými), nehledají ve vyhledávačích, ale v reálném světě (klíčky, brýle, atp.) a pak optimalizujte na toto hledání… Zmínil Google brýle, které mohou v případě masového využití řádně zamíchat se způsobem hledání. Mimo jiné uvedl, že pokud to firma myslí s podnikáním na internetu vážně, neměl by SEO ovládat jediný člověk ve firmě. Co nejvíce lidí by mělo mít nějaké podvědomí o principech vyhledávačů a opět by měli spojit svůj obor se znalostí marketingu. Hodně se tak zaměřuje na školení a evangelizaci (namísto přímé práce pro klienta).

    Časem určitě budou zveřejněna videa, tak se minimálně na Marka mrkněte. Z mého pohledu nejlepší vystoupení dne.

    Hodnocení:

    • Nové informace: 16%
    • Udržení pozornosti: 95%
    • Vtip: 78%
    • LR: 3,86

    Afterparty

    SEO restart aferparty

    Jak jsem zmínil v úvodu – hodně lidí chodí na tyto akce převážně kvůli networkingu a zákulisním informacím na afterparty. Party probíhala v nedaleké restauraci Kopyto a stála opravdu za to. Účastník se dozví, co se změnilo v jiných firmách, jaké jsou konkrétní novinky v podnikání ostatních a ještě k tomu se pobaví. Odcházeli jsme kolem 2h ráno velmi unaveni. Další den ráno už jen společná cesta domů s Jakubem Čižmařem, Honzou Kvasničkou a Markem Maťovkou.

    Další zdroje

    Slovo závěrem

    Viditelných lidí ze SEO na českém internetu zase tolik není. Na SEO restartu vystoupila hlavní trojka (Zdeněk Dvořák, Martin Matějka a Pavel Ungr) z pětky (chybějící Martin Kolčaba a Lukáš Pítra), kteří v ČR generují 90% tweetu o SEO.  Dalších 5% generuje možná Marek Prokop (nepíše o každé maličkosti) a zbytek si rozděluje pár dalších lidí. Berte to samozřejmě s nadsázkou, ale na konferenci s tímto tématem není zase tak velký výběr kvalitních řečníků. V podstatě vystoupili jedni z nejlepších, co mohli vystoupit.

    Možná jsem ke každému řečníkovi napsal trošku kritiky, ale je důležité uvést, že lepší přednášku bych těžko vymýšlel i já. Hodně informací se prostě recykluje a člověk se dozví jen pár nových informací. I tak byla konference fajn a minimálně jednou se ještě v dalších ročnících zúčastním, pokud budou vyhledávače ještě fungovat ;).

    Rubrika: SEO Linhart.cz, SEO nástroje.cz |

    Jan Linhart (122 článků)

    Píši novinky z firmy i soukromého života. Rád si povídám o internetovém marketingu a nemám rád zamračené lidi.


Komentáře k článku

Vložit nový komentář

Poznámka: Položky označené hvězdičkou je nutné vyplnit.

Jméno: *
E-mail: *
Web:
Komentář: *

Vložené komentáře

  • Fondil
    17. 6. 2013, 09:25

    Díky za report, kvůli dovolené mi to nějak nevyšlo. Jsem rád, žes to napsal tak objektivně a aspoň si udělám opravdu představu o tom, kolik bych se toho dozvěděl. IMHO plno témat se pořád opakuje dokola a když se řeší SEO tak se odborníci často zaseknou na zbytečných detailech anebo na kritice klasických metod, málokdo řekne nějakou zajímavou funkční novinku…

    • Admin – Jan Linhart
      17. 6. 2013, 09:44

      Díky za info,toto je problém hodně konferencí. Těším se ale na Marketing Festival – http://www.marketingfestival.cz/cs/. Jestli tady nebude hodně zajímavých informací, tak pak už nikde ;)

      • Zdeněk Hejl
        18. 6. 2013, 08:39

        Mám ten pocit, že česká SEO scéna se potýká se třemi problémy:
        1. Řešení technických maličkostí – přenesou dvě přesměrování za sebou stejný link juice jako jedno přesmerování apod.
        2. Negativní přístup – neregistrujte se do katalogů, nenakupujte odkazy, nemějte duplicity, tj. stále vymezování toho, co by se nemělo dělat, ale bez kvalitních ukázek, jak by se to tedy mělo správně dělat
        3. Rady v příliš obecné rovině – tvořte kvalitní obsah, získávejte kvalitní odkazy, poznejte svou cílovou skupinu apod. – což je moc hezký, ale pro běznýho člověka to nic neřeší – neví totiž především, jak to má dělat, jak tvořit kvalitní obsah atd.

        Proto ani na české konference o internetovém marketingu nechodím. Větší přínos mají zahraniční konference – a v době, kdy je jich velké množství dostupných i přes internet, tak není co řešit. Není tam většinou žádné abstraktní povídání nebo naopak rýpání v detailech, ale praktické příklady, nové přístupy a komplexnější přístup k internetovému marketingu.

        Proto se těším i na Marketing Festival, který by mohl rozvířit zdejší kalné vody internet marketingových konferencí.

        • Admin – Jan Linhart
          18. 6. 2013, 09:39

          Musím souhlasit. Rád se podívám na vybrané přednášky z internetu, než absolvovat cestu a pobyt, který stojí hodně času…také „nevymetám“ všechny akce.

        • Jindrich Faborsky
          22. 6. 2013, 15:55

          Zdeňku, půjčím si s dovolením ony 3 problémy a předám je všem našim speakerům na SEO (http://www.marketingfestival.cz). Použiji jako checklist čeho se vyvarovat v jejich výkladu. Nejde se samozřejmě vyvarovat všeho na 100 %, ale i tak to zkusíme :) Díky

          • Zdeněk Hejl
            22. 6. 2013, 17:50

            Klidně je Jindro použij. Budu jenom rád, když se tento můj povzdech dostane přímo ke zdroji a třeba pomůže zlepšit kvalitu přednášek:) Chápu, že nepůjde vše změnit 100%, ale je potřeba někdy začít, i po malých krůčcích. Ať se daří s přípravou konference.