Blog – Copywriting.cz

  • 11. 11. 2016
    0 komentářů

    Inspirace + motivace = UP Business Camp

    Právnická fakulta Univerzity Palackého byla svědkem setkání úspěšných tváří marketingu s pořadovým číslem 4. Od sobotního rána se nejen v konferenčním sále vystřídala řada řečníků, jejichž projevy a prezentace doslova sršely motivací. To všechno před zraky více než 160 návštěvníků Business Campu roku  2016.

    Honza

    Článek nabízí kompletní ohlédnutí za jednodenní konferencí zaměřenou především na studenty, začínající a mladé podnikatele, kteří svou kariéru businessu buď již zahájili, nebo o ní intenzivně přemýšlejí. Slavnostního zahájení se krátce a výstižně ujal rektor Univerzity Palackého Jaroslav Miller, který nezůstal u slov a stal se hrdým adoptivním rodičem panenky, a ne ledajaké. V rámci kampaně UNICEF právě panenky demonstrují skutečné děti, které se díky finančním prostředkům z této akce podaří organizaci naočkovat proti 6 smrtelných nemocem. Nakonec se během konání konference pomohla vybrat částka na očkování 22 a čtvrt dítěte a pan rektor Miller tak mohl všem přispěvatelům vřele poděkovat.

    Program celé akce byl rozdělen do několika bloků, které provázel svým slovem
    a pohotovými reakcemi moderátor Daniel Langer, kterého můžete znát například
    z úspěšného seriálu vědomostních soutěží s názvem Hospodský kvíz. Pojďme se podívat, jaké to tedy bylo.

    Jak rozjet firmu?

    První blok řečníků demonstroval mnohdy nelehké začátky podnikání, kterak úspěšně nastartovat projekt, založit firmu, kde hledat investory. Dřina a sebekázeň? Jistě.

    GIVT – „Klikni a pomáhej“

    V první přednášce s názvem „Příběh start-upu, který pomáhá“ se představila úspěšná a dynamicky se rozvíjející organizaci GIVT z Olomouce. O tom, jak běžným nákupem na internetu můžete pomoci více než 2200 neziskovým organizacím, se podařilo přesvědčit rovněž tisíce lidí. Kde se rodí taková myšlenka a jak vypadá cesta k její proměně ve skutečnost, jak málo stačí k tomu, abychom se i my v sále stali součástí (třeba při objednávce jídla) pohovořili zakladatelé Martin Chalupecký
    a NGO Barbora Říhová. Je třeba uznat, že pro celé konání konference to byl milý
    i srdečný start a tak je dost možné, že už při nedělním ránu řada dalších lidí „klikla
    a pomohla
    “ dalším organizacím.

    Pokud chcete i vy kliknout a pomoci, navštivte GIVT třeba hned na webu nebo sociálních sítích.

    Podívejte se na záznam prezentace.

    Jiří Hlavenka – „ČR jako druhé Švýcarsko?“

    V pořadí druhým přednášejícím byl po desáté hodině dopolední Jiří Hlavenka. Průkopník českého internetu, telekomunikace, specialista na e-commerce, spoluzakladatel známého vyhledávače letenek Kiwi (Skypicker) a investor v jedné osobě.  Na paškále bylo tentokrát vtipné, sarkastické a bohužel pravdivé srovnání naší vlasti se Švýcarskem. Rozloha a počet obyvatel by odpovídal, hospodářská
    a ekonomická situace nikoliv. Je s podivem, že ač jsou naše země podobné počtem obyvatel, Švýcarsko produkuje přes o 60 000 $ na hlavu více. Čím to? Hospodaření státu, nesprávný výběr daní, zastaralé podnikání. Česká ekonomika krvácí do zahraničí a národní export se hrubě nevyplácí. Nasazení, preciznost, ale především vedení firem, organizací a v neposlední řadě i celého státu, tam lze hledat kořeny nelibých výsledků našich ekonomik. Musí následovat přerod ke kreativitě, novelizaci a improvizaci od zavedených zastaralých systémů. Inovativní podnikání však není všelék a je třeba zařídit celou řadu změn. Primárně v podnikání, v práci a především ve vzdělání. Následovaly jasné návrhy, kterak přivodit změnu a kterým směrem se tedy ubírat, z čeho si vzít příklad a kde ani smrt nebere. Svou rozpravu pak pan Hlavenka zakončil apelem, abychom se při svých snahách o progres a financování vyhnuli především Číně, se kterou by spolupráce pro mnoho z nás cestu za východním sluníčkem rozhodně neznamenala.

    Jiřího Hlavenku můžete následovat třeba na Twitteru.

    Podívejte se na záznam prezentace. 

    Igor Třeslín – „Kancelář v kavárně a spát na gauči“

    O tom, jak vypadala cesta bývalého hokejisty za úspěchem v gastronomii, povykládal v odpolední přednášce Igor Třeslín. Třinecký rodák stál u zrodu gastro projektů Lunchtime, Bookio a především všem známého portálu Dámejídlo.cz. Aktuálně působí jako CEO ve společnosti Storyous a zná recept na hledání talentů
    u pohovoru, jaký? Neptejte se, postačí charisma, dřina a anglický jazyk.

    Přednáška probíhala spíše formou stand-upu. Igor občas napsal na tabuli název oblíbené anglické knihy (viditelný jen pro první řadu), ale jinak svérázně vyprávěl, kterak se z jeho start-upu stal „meníčkový gigant“, který pomýšlí i na zahraničí. Jak taková cesta přesně vypadala, nemá smysl popisovat. Za vším hledejte dřinu, strategické plánování a jednání na vlastní pěst. „Jednou mi kolega říká, došly peníze, nemáme peníze…“, „Kontrolujte si, jestli vám platí a snažte se tomu efektivně předejít.“ „Učte se pořádně anglicky, bez toho to v žádném případě nepůjde.“„Provizorní kancelář jsme si udělali v kavárně, chodil sem tam hned
    z rána a zval potenciální partnery v půlhodinových intervalech, když mi jeden z nich řekl, že o mém návrhu na spolupráci nic neví, řekl jsem si: no, budu to muset stihnout…
    “ V zásadě Igor hovořil ze široka, aby se dostal k jednotlivým
    a zásadním bodům, za kterými bude vždy stát tvrdá práce, analýzy, charisma, především pak zdravý zápal a drive, který by ambiciózní člověk neměl postrádat.

    Podívejte se na záznam prezentace. 

    Marketing včera a dnes

    Druhý blok přednášejících se především zabýval marketingem z pohledu sběru dat a nahlížení na současné postupy, ale také na to, jaké stránky, aplikace a nápady mohou prorazit a co je k tomu zapotřebí.

    Jan Linhart – „Jak se dostat s papírem do vesmíru?“

    Honza 3

    Přednáška z oblasti content marketingu byla nejen vtipná a poučná, ale hlavně názorná. Honza se v tomto odvětví již několik let pohybuje a sám vlastní renomovanou firmu. Díky prezentaci nám na několik slidech představil stránky, aplikace a projekty, které se staly úspěšnými, ač by to do nich mnohdy málo kdo řekl. „Nejlepší reklamou jsou buď počiny nejlepší, nebo ty úplně nejhorší!
    Na pořadu bylo například oblíbené „Práskni Babiše“ a další vypečené webové adresy, které si získaly obdiv mnoha tisíců návštěvníků.
    Honza hovořil o základních oblastech content marketingu, propagaci a PPC. „Důležité je znát, komu daný obsah nabízíme, kdo je pro nás cílový“, zdůrazňoval především v problematice vytváření person a jedním dechem dodával, že v současné době je nezbytné věnovat minimálně stejné finanční prostředky na propagaci obsahu, jako věnujeme jeho tvorbě.
    Snažte se na vaše marketingové snahy aplikovat princip cesty papíru do vesmíru,“ překládejte, optimalizuje a zase překládejte, pak můžete být úspěšní.

    Jak se podle Honzy dostat s papírem do vesmíru se můžete podívat právě tady.

    Petr Homola – „Datová analýza v praxi“

    Co rozhoduje při sběru dat, jak postupovat při jejich zpracování a na co si dát pozor demonstroval svou přenáškou Petr Homola. Odborník, který nasbíral zkušenosti v gigantech, jako jsou Good Data a v současné době je předním analytikem v Hinty.cz.

    Během Petrovi přednášky jsem popsal téměř 4 listy svého bloku, neboť publiku předkládat jednu zásadní informaci za druhou, kterou následně řadil do různých postupů.  Kvalitní analýza dat nesmí postrádat rychlost a správný přístup k datům. „Důležité je ovládat danou problematiku, znát cíle, vize a procesy.“ Jak by měl vypadat modelový postup?

    1. Formulace myšlenek

    Je třeba znám danou problematiku, formulovat cíle, nástroje a myšlenky.

    1. Zdroje dat

    Podrobné informace o chování zákazníka je na prvním místě. Základním, nikoliv nevypovídajícím nástrojem je pak GA.

    1. Zpracování dat

    Čištění invalidních dat, unifikace, kompatibilita.

    1. Interpretace/ reporting

    „Zde se vyžaduje jistý komunikační skil, a bohužel na obou stranách.“

    1. KPI

    Klíčové ukazatele výkonnosti jsou základní metrikou k dosažení kýžených cílů z hlediska celých organizací.

    1. Vyhodnocení

    Vyhodnocení je stále zásadním a koncovým bodem celého procesu. Nutností je pak investice do PR a marketingu.

    Shrnutí Petrovy přednášky by mělo vypadat takto. Formujte otázky. Dejte si práci se sběrem relevantních dat a sbírejte je poctivě, ale hlavně s rozumem. Utrácejte peníze tam, kde jsou skutečně potřeba, utrácejte tedy chytře. Poznejte své zákazníky
    a vytvořte si persony, ke kterým je třeba přistupovat s pokorou – individuálně. V neposlední řadě zazněl apel, který jakoby poletoval nad celým Business Campem. „Pracovat, testovat a zkoušet!“ A tak nějak pořád dokola.

    Podívejte se na záznam prezentace. 

    Podnikání se srdcem

    V pořadí třetí přednáškový blok tvoří přednášející, kteří nestaví generování zisku ze svých organizací na první místo. Cílem bloku bylo nastínit možné srovnání sociálního podnikání s businessem, a také vedení velkých organizací z pohledu úspěšných žen.

    Tereza Žurečková – „Dělejte věci, které jsou pro vás přínosné.“

    V rámci série prezentací zazněla i řeč Terezy Žurečkové, která se před pár lety rozhodla se svými kolegy založit sociální organizaci Pragulic, která má v současné době přes několik set zákazníků měsíčně. Hlavní devíza organizace tkví v tom, že vás po pražských uličkách a náměstích provedou lidé bez domova. Nadace se za krátkou dobu stala velmi úspěšnou a tak Tereza přednášela i v konferenčním sále Právnické fakulty. O čem? Převážně o tom, že sloučení neziskového sektoru s businessem má smysl, jaké byly začátky a co je třeba udělat pro to, aby se věci daly do pohybu. Nyní má Pragulic přesah až za hranice Prahy a nadace se chystá dále rozšiřovat. Hlavní a důležité motto však zůstává: „Dělejte věci, které vás opravdu baví a jsou pro vás přínosné.“

    Co přesně Pragulic znamená a jak ho můžete využít.

    Podívejte se na záznam povedené prezentace. 

    Pavla Gomba – „Jak generovat zisk v neziskovém sektoru“

    Gomba

    Ano. I NO může být ziskovou a může zisk generovat. Pavla Gomba, která byla časopisem Forbes řazena mezi nejvlivnější ženy Čech, vysvětlovala na případu UNICEF, kterak si počíná úspěšná nezisková organizace s ročním obratem přes 76 milionů, a to jen v Čechách.  Základem je říci, že UNICEF není z většiny financován žádnou velkou nadnárodní organizací, ale především dobrovolníky.
    Pomoc není jen přidaná hodnota, není to nákup v supermarketu.“ Podpora lidí by měla být chtěná, cílená, nikoliv jako bonus při nějakém nákupu. Nejen o tom, že pomoc potřebným není nic smutného, že by to měla být spíše zábava, ale zase to není nic automatického, povídala otevřeně Pavla Gomba při sobotním odpoledně.
    Důležité je také dělit rozum a emoce, což většinou stojí v protikladu. Práce
    s emocemi je pak to nejdůležitější, protože si na této práci vytváříme hodnoty, díky kterým pak jednáme a jednají ostatní.
    V další části přednášky se pak Pavla rozpovídala o povedených, méně povedených, i hned stažených a nikdy nepublikovaných reklamách v rámci  kampaní UNICEF. „To, co se na severu může zdát úspěšné, u nás mnohdy neplatí.“ Reklama na neochotného Santu Clause je toho důkazem, a tak vám pak může například přijít obvinění z rasismu a podobně.
    Poslední část přednášky byla o velké roli fundraisingu a nutnosti komunikace při jeho praktikování, potřebě spolupráce s dalšími organizacemi, ale především
    o místních lidech, kteří se právě v tom daném regionu rozhodují darovat a k těm je třeba být flexibilní. Na konci prezentace byl předán výtěžek z prodeje panenek, které si mohli lidé „přisvojit do adopce“ a díky tomu se tak pomohlo zajistit kompletní očkování proti 6 nejhorším světovým nemocem u 22 a čtvrt dítěte.

    Prohlédnout si stránky UNICEF můžete zde. Podpořit tuto organizaci na sociální síti pak právě tady. 

    Podívejte se na záznam prezentace. 

    Dita Přikrylová „Czechitas“

    Když se řekne Czechitas, vybaví se vám především spousta vzdělávacích programů pro ženy po celé ČR. Z kraje je třeba říci, že muži, byť nejsou cílovou skupinou těchto programů, mají také šanci, ale historicky se takového kurzu účastnil pouze jeden. Jak již víme, Dita (kterou časopis Forbes řadí mezi nejvlivnější ženy pod 30 v Čechách) je úspěšnou programátorkou na poli IT, držitelkou dvou vysokoškolských titulů, ale především zakladatelkou úspěšného programu Czechitas, který získal ocenění jako Social Impact Award 2015 nebo EU Citizen 2016. Energická, neustále pracující Dita povídala o tom, jak se tvoří podobný projekt, co je třeba obětovat a čím je třeba disponovat.
    Z kraje přednášky přišlo na přetřeš vesměs nedostačující vyučování v oboru IT na základních a středních školách. „Chci, aby si učitelé uvědomili, že to není jen
    o tom, naučit své žáky s Wordem a Excelem.
    “ Na její popud tedy vznikla Akademie programování, kde mohou ženy začít svou kariéru v oboru IT, zdokonalit s v programování a dokonce po jejím absolvování dostanou pracovní nabídky a příležitosti.

    1. Vybírejte si příležitosti a nebojte se, že vám nějaká ujede. Investujte moudře svůj čas.
    2. Život je otázkou volby, volte moudře.
    3. Jsi průměrem 5 nejbližších lidí, kterými se obklopuješ.
    4. Vůle zůstat večer doma a číst knihu nebo porcovat na svém projektu.
    5. Vize
    6. GRIT od Angely Lee Duckworth aneb vytrvalost a vášeň v jednom balení. „The Power of Passion and Perseverance“

    Podívejte se na záznam povedeného výstupu Dity Přikrylové.

    Workshop

    Lukáš Dadej – „Facebook pro hrdiny“

    Lukáš

    Lukáš se v rychlém a poutavém workshopu zaměřil primárně na to, co nás takřka denně obklopuje, Facebook. Téměř 1, 5 miliardy uživatelů a polovina všech uživatelů internetu stráví nějaký čas měsíčně na Facebooku . Pro úspěšné marketingové kampaně tu existuje mnoho faktorů, které by neměly být opomenuty. Hned z kraje je třeba připomenout, že Facebook čas od času vydá nějakou novinku, díky ní se vaše kampaně, stránky nebo události mohou lépe optimalizovat. Tak například cílení na zvolený okruh uživatelů se bude určitě hodit nejednomu správci stránky modrého světa hrdinů.

    1. Obsah je základ
    Dejte si čas a práci s tvorbou obsahu, protože u něho to vždy začíná. Fotografie
    a především videa v reálném čase, například opatřená barevnými kontrasty a titulkem
    (v současné době mají až 300% dosah), dnes hýbou internetem.
    2. CTA (Call to action)
    Tlačítko rychlé akce musí být dobře vidět a člověk by měl mít doslova chuť na něj kliknout. Cílový uživatel musí být probuzen z katarze při „scrollování“ obrazovky.
    3. Události
    Zakládejte události, protože ty se dobře šíří mezi organické odběratele.
    A nezapomeňte na facebookovou stránku, která vždy poslouží jako základ a je dobré ji neustále optimalizovat.
    4. Placená reklama
    „Za propagací článků na blogu stojí téměř vždy placená reklama.“

    V neposlední řadě nám Lukáš ukázal pár zajímavých a tak trochu vtipných ukázek. My jsme se tak dozvěděli, jak může vypadat video s jednorožcem vylučujícím barevnou zmrzlinu, za kterým se schovává veleúspěšná reklama na stoličku pod nohy pro pohodlné vylučování na WC.

    Jak vypadá taková úspěšná video reklama na zdánlivě obtížně propagovatelný produkt, se podívejte sami.

    Podívejte se na více informací o Lukášově poradenství. 

    Inspirace na konec

    Závěrečný blok je věnován prezentujícím, kteří svou prací, pílí a zkušenostmi inspirují stovky lidí.

    Maja Ošťádalová – „Základem jsou vztahy“

    Přednášku z oblasti současného PR si pro návštěvníky připravila Maja Ošťádalová, která působila mimo jiné v BBC World Service nebo v tuzemské TV NOVA. Prezentace na téma Public relations přinesla několik hodnotných ukázek, které kontrastovaly především
    s hlavním apelem, a to vztahy. Pečovat o mezilidské vztahy by měla být jasná priorita pro následující roky. Ve světě online marketingu a PR dochází k neustálým aktualizacím, trend watching, autonomní inovace a spousta dalších aplikací, které nám vztahy nahrazují. Maja nám ukázala hned několik takových příkladů:

    1. Dango - aplikace, která za vás bude komunikovat s blízkými, pošle jim například přání k narozeninám nebo zařídí telefonát s matkou.
    2. Bernie – aplikace, která pomáhá s výběrem ideálních typů na online seznamkách a komunikuje s potenciálními partnery.
    3. Ghost Bot – aplikace, která se přímo zaměřuje na kulantní ukončení komunikace či vztahu na online seznamce.

    Základem úspěšného PR je celková koncepce a především positioning, kterému je třeba se věnovat a investovat do něho nemalé prostředky. Správný positioning vaší značku oddělí od konkurence, vyzdvihne vaše přednosti a umožní navázat tu správnou komunikaci. Maja pak zakončila svou přednášku ve stejném duchu, se kterým začala. „Vždy mějte na paměti, že PR primárně neprodává, ale vytváří vztah!

    Maju si můžete vyhledat třeba na Linkedinu.

    Podívejte se na celou zajímavou prezentaci ze světa pr. 

    Petr Porcházka – „Nejen o Skinners“

    Petr

    Se závěrečnou prezentací celého dne se představil Petr Procházka, který se svým start-upem „Ponožkoboty“ získal díky Kickstarteru a crowdfundingu přes 20 milionů korun a dnes už je známý po celém světě. Petrova řeč měla několik bodů a proto si je shrňme popořádku.

    1. „Lidé tvoří lidi“
    Základem je vyjít svou kůží na trh, nebát se přemýšlet inovativně a vydržovat si svého novináře. „Na základě jednoho povedeného článku se strhne lavinový efekt
    a text přebírají další a další média, což vám může udělat mnohonásobně efektivnější marketingovou kampaň.

    2. Ukázky úspěšných kampaní na Kickstarteru
    Diář – slečna z USA do prostého diáře přidala prostor pro poznámky, citáty, motivační větičky a další barevné kolonky a stalo se to celosvětovým hitem.

    Kufr – izraelští designéři přidali obyčejnému cestovnímu kufru větší kola, powerbanku a prodloužili rukojeť, čím vytvořili multifunkční cestovní kufr.

    Externí port pro MacBook – externí krabička s porty pro připojení se k Macbooku vydělala mladým mužům 880 000 dolarů.

    Chladící box – klasický chladící box na pití obohatil muž z USA o kolečka, reproduktory, powerbanku i mixér a na Kickstarteru vybral téměř 13 000 000 dolarů.

    Automat první pomoci – chlapec zkonstruoval s otce automaty první pomoci, které slouží pro případ rychlého ošetření například na baseballovém stadionu. Na tento projekt se vybralo 30 000 000 dolarů.

    3. Základní kámen tkví ve zkušenostech a znalostech z daného prostředí

    Petr Procházka pak završil svou přednášku mottem, které provázelo vlastně každou přednášku i workshop po celý Business Camp UP.

    Úspěšná kampaň nejsou žádné čáry, ale stojí za tím kupa práce!“

    Petrův veleúspěšný start-up.

    Podívejte se na celou závěrečnou prezentaci.

    Rubrika: Copywriting.cz, SEO Linhart.cz, Zajímavosti |

    Jan Verner (2 článků)

    Zajímám se o marketing všeho druhu a jsem rád v obraze!


Komentáře k článku

Vložit nový komentář

Poznámka: Položky označené hvězdičkou je nutné vyplnit.

Jméno: *
E-mail: *
Web:
Komentář: *

Vložené komentáře

Dosud nebyl vložen žádný komentář. Buďte první!