Blog – SocialniSite.cz

  • 7. 3. 2014
    2 komentářů

    Cílení je klíč aneb Nekupuj fanoušky, nebo se z toho zblázníš!

    Ač je to s podivem, kupování fanoušků z tzv. fanouškových farem stále správce firemních stránek na Facebooku neopouští. Jedinou viditelnou výhodou tohoto procesu je fakt, že v hlavním panelu takové stránky je pod položkou Počet fanoušků uvedeno čtyř a víceciferné číslo. Takoví fanoušci ale nereagují, nijak se nezapojují do života stránky a mohou ji dokonce poškodit. Proč se raději nesoustředit na relevantní fanoušky?

    Pokud jste správcem nějaké stránky na Facebooku, pak víte, že jedním z vašich prvních úkolů je získat pro stránku publikum, pro které můžete následně vytvářet obsah. A už tady nastává první problém – píši publikum, ale vyslovuji relevantní publikum! Velká část vyslovuje pouze publikum a proto je lákají na oko výhodné nabídky ke koupi několika stovek až tisíců fanoušků v ceně pod korunu za jednoho.

     

    Proč je to špatně?

    Kupování fanoušků tímto způsobem je vždy špatná volba. Autoři podobně „výhodných“ nabídek často pracují následujícím způsobem:

    Jsou vlastníky několika (desítek) firemních stránek s velmi obecnými názvy (Přátelství, Láska,…) a fanouškovskou základnou o velikosti několika (desítek, stovek) tisíců uživatelů. V rámci těchto stránek pak nahání fanoušky buď dobrovolně – zveřejněním odkazu a výzvou k lajkování, nebo nedobrovolně – zveřejněním odkazu ve zkracovači a slibem atraktivného odkazu po prokliknutí. Místo toho se ale stanou fanoušky kýžené stránky. Prohloubením celého problému jsou pak „klikfarmy“ tedy velké skupiny uživatelů, kterým majitelé farem platí určité částky za lajkování konkrétních stránek.

    Takoví fanoušci jsou to nejširší směsicí uživatelů, jakou na Facebooku najdete – rozcházejí se jak v zájmech, tak i ve věku nebo místě bydliště. A často je tak vaše stránka nebude zajímat. Pokud jste proto majitelem firemní stránky na Facebooku a koupíte si fanoušky tímto způsobem, pak jste v podstatě vyhodili peníze oknem – na vaši stránku sice fanoušci přibudou, ale postupem času začnou skupinu nabourávat a dusit fanoušky, kteří mají o stránku skutečně zájem.

     

    Jak mi mohou koupení fanoušci uškodit?

    Je to jednoduché. Určitě jste si všimli, že vaše příspěvky se nezobrazují všem vašim fanouškům. A to ani zdaleka. Podle serveru MOZ.com se díky zásahům Facebooku organický dosah příspěvků snížil na průměrnou hodnotu 7,7%. Pokud máte tedy stránku o 1000 fanoušcích, pak se váš obsah zobrazí průměrně 77 lidem. Ještě ale neházejte stránku do žita. Pokud na stránce sdílíte hodnotný obsah a máte také aktivní fanoušky, kteří vaše statusy sdílí, lajkují a komentují, pak Facebook vaši stránku vyhodnotí jako kvalitní a dosah příspěvků bude růst.

    Co se však stane, jestliže aktivní komunitu začnete doplňovat koupenými fanoušky? Aktivita uživatelů půjde v poměru k počtu fanoušků dolů, zobrazení vašich příspěvků se bude snižovat a pokud opět nezačnete sbírat relevantní (a současně aktivní) fanoušky, pak to může dlouho budovanou stránku velmi poškodit.

     

    Jak takové prodejce poznám?

    V rámci testu jsem do vyhledávání zadal spojení „facebook fanoušci nákup“ a hned na prvním místě se ve výsledcích vyhledávání objevil web s ukázkovou doménou http://fanousci-facebook.cz/.

    Homepage webu mluví za vše:

    nabidka_475

    V rámci všech třech balíčků vychází cena jednoho fanouška pod jednu korunu, konkrétně na 60 haléřů. Krása.

    Následuje další výhoda – zacílení fanoušků:

    cileni_475

    Je to sice zacílení jen na věk, což je v podstatě stále k ničemu, ale vem to čert.

    Nechybí ani výčet výhod služby:

    otazky_475

    Tady bych se pozastavil a okomentoval některé výhody:

    • Dojde k posílení popularity značky – pravděpodobně ne, protože o vaši značku se většinová část koupených fanoušků nebude zajímat.
    • Může dojít ke zlepšení pozice ve vyhledávačích – ne přímopozice ve vyhledávačích se zvyšuje na základě hodnotného obsahu stránky (vyjímkou je Google+, ale o něm teď řeč není).
    • Jedná se dobrý předpoklad k získávání nových zákazníků možná, pokud vaši zákazníci soudí vaší činnost jen podle počtu fanoušků na facebookové stránce.
    • Zvyšujete důvěryhodnost vaší služby či eshopu – tím, že máte několik tisíc nereagujících fanoušků na Facebooku.
    • Můžete zvýšit tržbu Vašeho eshopu + možnost získat nové zákazníky – tady jsou důležitá slovíčka „můžete“ a „možnost“. Možné je totiž opravdu všechno.

     

    Jak mám tedy relevantní fanoušky získat?

    Nejlepší možnosti oslovení relevantních fanoušků nabízí sám Facebook. Už jen vytvoření reklamní kampaně v klasickém Ads Manageru vám dost napoví, jak moc se dá facebookový uživatel konkretizovat. Pro ty pokročilejší je tady pak Power Editor, což je plugin do prohlížeče s Chrome, díky kterému budete mít nad kampaněmi absolutní kontrolu – nejen co se podoby a ceny reklam týče, ale také z hlediska umístění reklam nebo cílení na uživatele mimo samotný Facebook. A to není překlep.

    Pokud bych měl vyjmenovat hlavní výhody inzerování přímo na Facebooku, pak bych zvolil následující:

    • široké možnosti oslovení kýžené skupiny uživatelů,
    • ještě širší možnosti toho, jak kýženou skupinu uživatelů specifikovat,
    • stoprocentní kontrola nad celou kampaní,
    • sledování konverzí.

     

    Následující graf pochází z jedné z našich kampaní:

    graf_475

     

    Šlo o menší kampaň, i tak nás ale jeden fanoušek vyšel na 20 centů, tedy přibližně 4 Kč. Za to si dneska koupíte maximálně dvě housky.

    housky_475

     

    Raději investujte do možnosti získat opravdu relevantního fanouška a současně potencionálního zákazníka. A pokud nebudete vědět jak na to, pak nám dejte vědět. Stačí jen kliknout na tlačítko.

    button_fanousci

    Rubrika: SocialniSite.cz |

    Boris Múdry (13 článků)

    Propadl jsem sociálním sítím, PPC reklamě a internetovému marketingu. A asi mě chvíli nikdo nevyloví.


Komentáře k článku

Vložit nový komentář

Poznámka: Položky označené hvězdičkou je nutné vyplnit.

Jméno: *
E-mail: *
Web:
Komentář: *

Vložené komentáře

  • Jan Pokorný
    7. 3. 2014, 17:59

    Nejlepší jsou ty housky. Jsou si podobné jako vejce vejci. :-)

    Také jsem kdysi 500 fanoušků nakoupil, ale to se ještě příspěvky zobrazovaly všem fanuškům. Teď je mi to na škodu a ti kteří by měli obsah vidět ho neuvidí.

    • Boris Múdry
      7. 3. 2014, 18:35

      Jako houska housce. :)

      Přesně tak, před nějakou dobou to nebyl problém, protože Facebook organic reach tolik neomezoval. Teď už je každý koupený fanoušek spíše na škodu a opravdu se vyplatí rozmyslet si, jestli to za to stojí.